Omgaan met passieve cliënten: 3 tips

Omgaan met passieve cliënten: 3 tips

Op 8 april 2019 – Door BartN Trainingen

PDL is de afkorting van Passiviteit (van het) Dagelijks Leven. Sommige (oudere) mensen in verpleeghuizen zijn op geen enkele manier in staat om voor zichzelf te zorgen. De zorg die ze nodig hebben is van lange duur en vaak ook allesomvattend. Hier kunnen ze niet actief aan meewerken. Dat zijn passieve cliënten. In deze blog geven we je hands-on tips om op de werkvloer om te gaan met passieve cliënten.

Toch de kwaliteit van het leven verbeteren

Als je jezelf niet meer kunt omdraaien in bed. Of jezelf wassen, aankleden, lopen en zelf eten. Je kunt je voorstellen dat dat een enorme aanslag is op levenskwaliteit. Het is belastend om zo afhankelijk te zijn van de zorg van anderen. Jouw taak als zorgverlener is dat gevoel weg te nemen – hoe maak je het zo min mogelijk belastend voor de cliënt? Hiervoor heeft Stichting PDL de PDL-methode ontwikkelt. En wij geven daar ook verschillende – geaccrediteerde – trainingen in!

Tip 1: Maak gebruik van ontspanningstechnieken

Als verpleegkundige of zorgverlener, kun je vaardigheden leren die een passieve cliënt volledig kunnen ondersteunen. Technieken die ontspanning van spastische spiergroepen in de hand werken én technieken om zelf te ontspannen.

Door te ontspannen werk je rust in de hand en geef je een prettig, comfortabel en veilig gevoel aan de cliënt, waardoor hij of zij vanzelf ook ontspant. Dus niet alleen ontspanningstechnieken voor cliënten, maar ook voor jezelf! Gespannenheid is voelbaar, dus zorg ook goed voor jezelf.

Tip 2: Speciale lig- en zitmiddelen

Bij passiviteit zie je dat spieren verkrampen en dat men zich een houding aanneemt die fijn voelt – maar niet goed is voor de spieren. Bovendien is de kans groot dat bewoners later ergens anders last van krijgen. Maak gebruik van dynamische lig- en zitmiddelen die ondersteuning bieden aan alle ledematen. Hierdoor wordt de cliënt ergonomisch goed ondersteund en verminder je dagelijkse pijnen.

Tip 3: Contact leggen met de cliënt

PDL is gericht op passiviteit – maar actief contact leggen met de cliënt is van onschatbare waarde. Dat kan door middel van primaire activering van de zintuigen: want zo kunnen bewoners reageren of dingen prettig zijn of niet. Denk bijvoorbeeld aan voelkussens, bloemen, proeven, muziek luisteren en kijken naar bijvoorbeeld foto’s van dieren. Hier stimuleer je weer het gevoel van veiligheid en geborgenheid!

Bonustips!

  • Zorg dat je altijd oogcontact probeert te maken met de cliënt.
  • Zorg dat je geen onnodige fysieke handelingen doet.
  • Vermijd snelle bewegingen, pak alles rustig aan.
  • Gebruik je stem als middel om rust te geven, niet alleen om informatie te verstrekken.
  • Houd je hoofd op dezelfde hoogte als het hoofd van de cliënt.
  • En vergeet je cliënten niet aan te raken!

De PDL-methodiek is onmisbaar in het goed behandelen van passieve cliënten. Bovenstaande tips helpen je op weg, maar om de PDL-methodiek goed en verantwoord toe te passen – kun je het beste een training volgen, gegeven door kundige trainers.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.